Chipknip afwaarderen oplaadpuntChipknip stopt op 31 december 2014. Op locaties waar met Chipknip betaald kon worden, is de Chipknip vervangen, of zitten bedrijven middenin de overgang naar andere betaalmiddelen. Consumenten zijn dus niet meer afhankelijk van het betalen met de Chipknip. Een ideaal moment om de Chipknip op nul te zetten.

 

Tot 1 januari kan de consument zijn Chipknip-saldo heel eenvoudig en snel terugstorten op de betaalrekening. Sinds 13 oktober worden consumenten via een radiocommercial geïnformeerd hoe simpel het afwaarderen werkt:
“Ga met uw pas naar een oplaadpunt, druk op 1 en zet uw saldo op 0”. Binnen twee werkdagen staat het voormalige Chipknip-saldo op de bankrekening.

De afgelopen drie maanden gaven ongeveer 330.000 consumenten gehoor aan de oproep om het Chipknip-saldo terug te storten op hun bankrekening. Dit is 30.000 keer vaker dan het aantal keer dat Chipknip-saldo teruggestort werd in het eerste kwartaal van 2013, toen nog geen einddatum van Chipknip bekend was. Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland: “Het aantal afwaarderingen zouden we graag veel hoger zien. Het heeft voor veel mensen nu al geen toegevoegde waarde meer om nog geld op de Chipknip te laten staan.” Via het oplaadpunt kunnen consumenten zien of er nog saldo op hun Chipknip staat.